Mirha illóolaj

Vedd elő, ha van, a mirha olajod. Lélegezd be, úgy, azzal a figyelemmel és tudatossággal, ahogy az előző rész olvasása során a tömjénnel tetted. Ne csak érzékeld, hanem próbáld őt is megérezni, beengedni, befogadni magadba. Egy kicsit legyél együtt vele… fogadd magadba.

A Mirha története

Az mirhát az archeológiai feltárások szerint Arábia északi területein már a Krisztus előtti 5-6 században is alkalmazták vallási célokra.

EGYIPTOM

Egyiptomban a balzsamozáshoz használták. Anubis papjai, miután kizsigerelték a testet, eltávolították a belső szerveket, az agyat meghatározott módokon,  olajokkal, köztük magával a mirhával is megfelelően kezelték a testet. Mirhába áztatott gyolcs szerű anyagba tekerték azt. Thébában, a holtak városában a sírokban találták meg maradványait, nem csak az uralkodóknak, de a közemberek temetési szertartásin is alkalmazták. A holtakat kísérték és védelmezték általa.

Az egyiptomi legenda szerint Oziriszt testvére Széth megölte és testét feldarabolta, majd elrejtette. Hitvese, Ízisz, papnőivel és Anubisszal együtt felkutatta, s mikor megtalálták összeillesztették és mágikus rituálék sorát végezték el. A testet mirhával balzsamozták. Mikor a rítusok véget értek Ízisz madár formájában kedvese fölé emelkedett és hatalmas szárnyaival életet legyezett belé, majd egyesült vele és ekkor fiuk fogant. Örömük azonban nem volt teljes, mert Ozirisz nem térhetett vissza maradandóan. A mítosz szerint az ő átminősült lényege az, aki a holtak rejtélyes világának uralkodója lett. Fiuk Hórusz által azonban földi királysága újjászületett. 

Görög vonatkozása is van a mirhának

Ovidius, a római költő Metamorphoses-ében Orpheus a szerencsétlen Myrrháról (ógörögül: Μύρρα), más néven Szmirna (görögül: Σμύρνα) énekel, aki nem volt hajlandó a szerelem istennőjének, Aphroditének áldozni, ezért az megátkozta. Más források szerint az átok oka féltékenység volt, mert Myrrha szépsége felülmúlta az istennőjét.  Mindenesetre az átok következtében Myrrha a saját apjába lett szerelmes. Ovidius több versszakon keresztül ábrázolja Myrrha pszichikai küzdelmét az apja iránti szexuális vágya és a társadalmi szégyen között, amellyel szembe kell néznie, ha enged késztetésének. Álmatlanul és minden reményét elveszítve öngyilkosságot kísérelt meg; de a nővére ezt felfedezte. Megbízott benne és elmondta neki kínzó vágyát. A nővér megpróbálta rávenni Myrrhát, hogy elnyomja a rajongást, de később beleegyezett, hogy hozzásegíti Myrrhát vágya beteljesüléséhez, ha megígéri, hogy nem próbálja meg újra megölni magát.

A Ceres ünnepe alatt a nőket (köztük Cenchreist, Myrrha anyját) kilenc éjszakán át nem érinthették meg férfiak; ezért a nővér mesélt Cinyrasnak egy lányról, aki mélyen szerelmes belé, és hamis nevet adott neki. Az együttlét több éjszakán át teljes sötétségben tartott, hogy elrejtse Myrrha valódi kilétét, amíg Cinyras meg nem akarta tudni a paramour kilétét. Miután behozott egy lámpát, és meglátta a lányát, a király megpróbálta megölni a helyszínen, de Myrrha elmenekült.

Ezután Myrrha kilenc hónapig száműzetésben élt, Arábia pálmái és Panchaea mezői mellett, amíg el nem érte Sabaeát. Félve a haláltól és belefáradva az életbe, várandósan, megoldásért könyörgött az isteneknek.

»Ó, istenek, ha vannak olyanok, akik meghallgatják vallomásomat, nem fordulok el attól a szörnyű ítélettől, amelyet helytelen viselkedésem megérdemel; de nehogy túlélésemmel megszégyenítsem az élőket, vagy halálommal a halottakat, űzzetek ki mindkét országból, alakítsatok át teljesen, hogy mind az élet, mind a halál megtagadjon engem.”

Végül Zeusz meghallgatta a gyónását, és válaszolt az utolsó imára. Miközben Myrrha szólt, a föld felemelkedett a lábai fölé, és lábujjaiból gyökerek törtek ki, amelyek szélesre terjedtek, hogy a magas törzset a helyén tartsák; csontjai elfásultak, és bár még üregesek voltak, most nedvvel és nem vérrel teltek meg; Karjai ágakká váltak, és most gallyak voltak, amelyeket korábban ujjainak neveztek, míg a bőre kemény kéreggé vált.

Testének elvesztése minden érzés elvesztését jelentette; és mégis sír, és a meleg cseppek kiömlenek a fa törzséből; Ezek a könnyek becsületet hoznak neki: a mirha olaja megvédi és megőrzi úrnője nevét az idők során.

Azonban a kéreg alatt a bűnben fogant csecsemő tovább nőtt, és most kiutat keresett Myrrhából; A terhes törzs középen kidudorodott, és súlyos terhe az anyára nehezedett, aki már nem tudott sírni bánatában… – a fiú, Adonis végül megtudott születni (ez egy másik történet), és érdekes csavar a történetben, hogy Aphrodité szeretője lett…

Kína

Az első feljegyzés a mirha gyógyászati felhasználásáról Kínában Kr. u. 600-ból származik, a Tang-dinasztia idején. A kínai orvoslásban a mirha stimuláló hatással van a vérkeringésre, megnyugtatja a fájdalmat és enyhíti a duzzanatok, sebek, szénhidrátok és zúzódások kellemetlenségeit. A mirha olajat hasonló alkalmazásokhoz is használják a hagyományos ayurvédikus orvoslásban, amely revitalizáló és tonizáló tulajdonságokat ad a gyantának. A nyugati gyógynövénygyógyászatban a mirhát sebkezelőnek vagy sebgyógyítónak tekintik, és hagyományosan kenőcsök készítésére használták égési sérülések, vágások és sebek megnyugtatására. A mirhát azt is dokumentálták, hogy kórházakban használták felfekvések kezelésére. Tudományos értelemben a mirhaolajról ismert, hogy megkönnyíti a sebek gyógyulását azáltal, hogy antiszeptikus hatása miatt megvédi őket a fertőzésektől és megnyugtatja a gyulladást, miközben összehúzó tulajdonságai segítenek a seb lezárásában, ezáltal megakadályozzák a túlzott vérveszteséget. A bőrszövet regenerálódásának elősegítésével ismert, hogy felgyorsítja a bőrfekélyek, sebek és elváltozások gyógyulását. Emiatt sokat használták a csatatéren: például a mirha olaj a görög katonák harci felszerelésének szerves részévé vált, akik fiolákat vittek belőle, hogy megtisztítsák és fertőtlenítsék sebeiket, valamint megakadályozzák a vérveszteség áramlását.

A mirha olaj spirituális vonatkozásai

A mirha összeköt bennünket őseinkkel, gyökereinkkel és a generációs minták, illetve a családban átörökített traumák emlékeit segít feloldani, így megvált azoknak a terheknek a cipelésétől, amelyek nem sajátjaink, így hozzásegít ahhoz, hogy felszabaduljunk felmenőink béklyói alól.

Anyai minőség

A mirha az anyai minőség, az anyai oltalom olaja is. A Földanya minőségét is magában hordozza. Az olajok hordozóinak, vagy úrnőinek ősi rendjének, melyről a bevezető írásom elején tettem említést, ez a legszentebb olaja, mely lényegüket emeli ki: gyógyítás, az emberek szolgálata és a kollektív tudatosság emelésén való munkálkodás. A mirha az elengedés, a megbocsátás, a felülemelkedés bölcsességét segíti. Kimozdít a negatív, lehúzó érzelmi és gondolati sémákból, amelyek benntartanak bennünket a megbántottság, a harag és egyéb negatív működések által generált életérzésekben. Azokba az érzésekbe, melyek viszonyulásainkat a világhoz és másokhoz markánsan meghatározzák, illetve az önmagukkal való kapcsolatunkat, hiszen elsőkét saját hibáinkat, tévedésinket és vétkeiket kell megtanulnunk megérteni, megengedni, megbocsátani és tökéletlenségünkkel együtt elfogadni önmagukat, ahogy másokat is. Mindezek alapját adják az önmaguk és mások irányába megélt szeretetnek.

Anyaseb

Az anyai minőség meghatározó mindenki életében. Az anya az első mester, aki megtanít a kötődés, a bizalom, a feltétel nélküli szeretet megélésére és működtetésére, kialakítására, nem csak a külvilággal, de önmagunkkal is. Az anyánk által megtapasztaltak nagyban befolyásolják azt, hogy miként működünk majd a világban. S nem mindenki kap jó, vagyis inkább számára megfelelő mestert. Az anyasebek gyógyításában a mirha élen jár és nagyon tud támogatni, hogy ezeket az általában legfájdalmasabb sérüléseinket gyógyítsuk.

Az elengedések és megbocsátásnak az a minősége, amit a mirha magában hordoz, a spirituális élet alapja. Amíg ennek képességét nem sajátítjuk el, nem haladhatunk eredményesen előre. A mirha ebben a témában erőteljesen lendíthet bennünket előre és segíthet hozzá ennek a képességnek a fejlesztéséhez.

Támogató erő

A mirha abban visz előre bennünket, hogy megtanuljuk a megfelelő kapcsolódást önmagunkhoz, illetve ahhoz a forráshoz, amiből minden élet ered. Ezért is tartják a anyaméh olajának, ami energetikai és spirituális értelemben egy kapu, amelyben a köztes lét, a formába rendeződés folyamatai zajlanak, s amelybe minden élő várakozik, majd áthalad mielőtt a materiális világba lép. Fontos kellék a mirha mindazoknak a nőknek, akik kifejezetten a női mentális technikákat alkalmazzák, akik méh-munkába adnak alapot mindennapi életüknek, hiszen a méhünkkel való kommunikációt, a ciklusaival való együttműködést, a benne lakozó zsigeri intuíció értését erősíti, miközben a benne hordozott emlékeket és traumákat oldja, akkor is ha az egyéni és akkor is ha generációs örökség.

Női mesterolaj

A szívbéli és nekünk nőknek a méhünk energetikai és spirituális működésében való tudatosságot tanítja, amiben képesek vagyunk túllátni, sőt túlnőni magukon a közös jó, a mások érdekében és teret tartani mindannak, ami születésre vár.

Hozzásegít ahhoz és ebben nagyon hasonló a tömjénhez, amivel egyébként rettenetesen jól működik együtt, hogy elengedjük a lehúzó és negatív gondolati és érzelmi sémákat és képesek legyünk kimozdulni abból a megrekedtségből, amelyekben benne tartanak azok.

Meditációink alkalmával elősegíti a befelé fordulást és a befelé figyelést. Segít kilépni a hétköznapi rutinból és eloldani a látható, materiális világhoz való kötöttségeink, kötődéseink fonalát. Önmaguk tiszta tapasztalásához segít és úgy vesz bennünket körül óvó menedékével, mint egy magzatot az anyaméh. Az általa tartott térben újra formálódhatunk és rendeződhetünk. Teret tart annak, hogy régi önmagunkat, meghaladott kondicionáltságainkat levetkezve újjá szülessünk a lélek és a szellem szintjén, s egészen új, átvett, felvett, belénk nevelt módok helyett saját viszonyulásokat, reakciókat, a világ észlelésének egyéni módját tudjuk kialakítani, s az életet a mi saját valóságunkban tapasztaljuk és éljük meg.

A mirhát őrző papnőkről itt olvashatsz

A mirha bolygója

A mirhát és a tömjént egyaránt a planéták közöl a Szaturnuszhoz rendelik és ha megismerjük ennek a bolygónak a minőségeit, többet tudunk meg ezekről az olajokról és hatásaikról is. Mivel az asztrológia nem a szakterületem szeretném itt olyasvalaki szavait idézni, akit a témában nagyra tartok, ő Zentai Anna asztrozófus:

A Szaturnusz az élet legnagyobb dicsőségeinek elhozója! A szaturnuszi erőinkkel teremthetjük meg életünkben azokat a dolgokat, amelyek valódi értéket, áldást, kiteljesedést jelentenek számunkra. A Szaturnusz a szentség anyagba öntődésének, a szakralitásnak, az értékteremtésének és értékmegőrzésnek a frekvenciáján rezeg.

Minden megnyílvánulása arról szól, hogyan teremtjük meg azt az életet, amelyben a valódi értékekkel, kincseinkkel gazdagon élünk. Hogyan vizsgázódnak le bennünk eddigi teremtéseink, eddig létrehozott életünk, kapcsolataink, dolgaink, annak tükrében, hogy képviselik-e számunkra a valóban életképes, fényt adó, igazi szeretettel tápláló minőséget. Általa lassan kikristályosodik bennünk, hogy mi jelenti számunkra az igazi értéket és az is, hogy csak rajtunk múlik merjük-e engedni, hogy ez megnyilvánuljon az életünkben, hogy éljük-e azt? Minden egyes aktiválódása vagy lehetőséget ad arra, hogy merjük engedni, hogy ezek az értékek részei legyenek a életünknek – vagy ezek már megérkeztek, és stabillá, biztossá válnak az életünkben, hogy megéljük a szent pillanatokat a hétköznapokban is.

(http://zentaianna.hu/blog/szaturnusz-az-aldashozo/)

A római Szaturnusz egyébként egyenértékű a görög mitológiában Kronosszal, aki a istenek nemzedékének második generációjához tartozik és az Idő felett uralkodik. A bölcsesség, a korral járó érettség minőségei tartoznak hozzá. Energiái az intuíció, a koncentráció és a megértés képességét segítik elő bennünk, ezek irányába fordítanak bennünket.

Belső munka

Az olajokkal sokféle módon dolgozhatunk. Hívhatjuk őket segítségül mikor a fizikai test szorul gyógyításra, vagy ha érzelmi szinten szeretnénk szubtilis hatásaik révén támogatást nyerni. Azonban az élet láthatatlan rétegeinek mélységibe és magasságaiba tágulnak bele azok a transzcendens folyamatok, melyek megtapasztalásához hozzásegíthetnek bennünket azok a szubsztanciák, melyek az illóolajokon keresztül nyilvánulnak meg. A növények esszenciái az élet kódjait, az élet törvényeit hordozzák magukban és hozzásegíthetek bennünket ahhoz, hogy olyan minőségbe emelkedjünk, ahol ezeknek a magasabb szintű, de mélyebben ható törvényeknek magunkat alárendelve vezethetjük életünket.

A szakrális olajokat a nagy világvallások közül mind alkalmazta, de nem csak az intézményesített vallás kellékei voltak, hanem minden olyan kisebb-nagyobb vallási, ezoterikus, spirituális, mágikus, sámánikus hagyományokat gyakorló, rituálékat és szertartásokat végző közösségnek, amely az őseredeti forrás, az ősok, az élet lényegének, a bennünket körbe táncoló magasabb szintű energiáknak és erőknek, Istennek a megtapasztalását és a mind ezekkel való összekapcsolódás lehetőségét keresték önmagukban, és a mindannyiunkat átható felsőbb intelligencia, a buddhi, a belső bölcsességnek való megnyílás menedékében. Mindennek  lényegi átéléséhez, megtapasztalásához nem a vallás intézményesített formái, vagy a szertartások látványos külsőségei, szabályai és keretei segítenek hozzá bennünket, hanem az a belső hozzáállás és viszonyulás, amivel az olajok és rajtuk keresztül a szakralitás felé fordulunk.

A három napkeleti Bölcs ajándékai között ott volt a tömjén és a mirha. Ennek bizonyosan volt egyfajta házipatika jellege is, hiszen az antik időkben alkalmazták már gyermekek számára is ezeknek jótékony hatásait, nyilvánvaló azonban, hogy az általuk képviselt spirituális üzenet és erő volt inkább a domináns. Feltehetően a különböző Jézusi aspektusoknak szóltak. Tehát az arany, mint királyi ajándék Jézus azon minőségének szólt, amely harc nélkül, a szeretet által uralkodik majd, a tömjénnel főpapi aspektusát illették, a mirha pedig a keresztre feszített Jézus fájdalmainak enyhítője és a Messiás minden ember megváltásáért vállalt kínhalál sebeinek szánt gyógyító erő.

Természetesen ebben is vannak még ennél tágabb és mélyebb meglátások és szemléletmódok, ahogy a szakrális olajok történetében és megközelítésében is. Távolról sem merítettük ki a témát és nem fedtük fel minden tudásukat ezeknek az olajoknak, de…. lényegük, működésük erőik megértését kevésbé a velük kapcsolatos információ, mint a feléjük fordulás, a befogadás, az önátadás, az előttük való megnyílás, a mély, személyes, bizalommal, legfőképp tisztelettel teli megtapasztalás hozhatja el.

Ezt kívánom nektek!

Tetszett?

Osszd meg Facebookon
Küldd el emailben

Szólj hozzá

Az oldal tartalma nem másolható

Ha szeretnél kapcsolatban maradni, akkor csatlakozz a közösségi oldalaimhoz.